Home Page Image



 



Commercie

Inkoop is vooral handel. Het wordt wel eens vergeten of er is niet goed over nagedacht danwel er wordt geen rekening mee gehouden, maar inkoop is wel degelijk een commercieel gebeuren. In non-profit organisaties is het niet echt een vies woord meer. Maar het belang van de commercialisering van een afdeling inkoop wordt schromelijk onderschat. Dat is geen onwil, het is een andere denkwijze. Vaak ligt hieraan de gedachte ten grondslag dat inkoop alleen dient om de voortgang van het primaire proces te waarborgen. Echter tegen welke kosten? Breien we dat recht door de marge tussen de verkoop en inkoop + overhead te verhogen? Dat is niet goed voor de concurrentie positie. Om een goed TKE (Totale Kosten Eigendom, ook wel bekend als TCO) te kunnen behalen dient men ook de trukendoos van de verkopnde partij te kunnen herkennen. Daarvoor is commercieel onderlegd zijn een belangrijke voorwaarde.

Goede inkopers hebben ooit aan de andere kant van de tafel gezeten. Dat geldt overigens ook voor goede verkopers.


 
   
  Updated8-10-2007 13:49